Možno neexistujú žiadne roztomilé úložné boxy, ktoré by ste si mohli kúpiť alebo uložiť a usporiadať dáta z digitálnych aplikácii, ale to neznamená, že váš digitálny život si nezaslúži jarné osvieženie. Viac ako 60 % z tých, ktorí sa zúčastnili na štúdii CCleaner z roku 2020, sa cíti menej vystresovaní po tom, čo svoje zariadenia vyčistia. Okrem toho sa 71 % respondentov cítilo organizovanejšie a 69 % sa cítilo produktívnejšie. Nie je to zlý argument pre nejaké digitálne jarné upratovanie, však?
Či už sú to vaše e-maily, online úložisko alebo kalendár, existuje veľa spôsobov, ako môžete svoj digitálny svet upratať. Tu je sedem tipov, ktoré vám pomôžu začať s digitálnym jarným upratovaním.
1. Vytrieďte svoju doručenú poštu
Preplnený inbox môže byť zdrvujúci – nehovoriac o neproduktívnosti. Ak chcete dať svojej e-mailovej schránke nový začiatok, začnite jarné upratovanie tým, že sa odhlásite z odberu e-mailov, ktoré už nepotrebujete alebo nechcete. Týmto spôsobom, keď sa prepracujete cez organizáciu doručenej pošty, nebudete mať nové nevyžiadané správy, ktoré budú znova zahlcovať a robiť neporiadok.
Potom vytvorte priečinky pre e-maily súvisiace s prácou, financiami, rodinou a priateľmi, nakupovaním atď. Môžete tiež použiť funkcie vyhľadávania v rámci e-mailového programu na rýchle vyhľadanie správ podľa témy alebo odosielateľa. Nakoniec odstráňte všetky e-maily, ktoré už nepotrebujete alebo nechcete, aby vám zapĺňali doručenú poštu.
Chcete naozaj upratovať? Ak máte v doručenej pošte stovky (ak nie tisíce) starých e-mailov, môže byť zdrvujúce už len začať proces ich organizovania. Zvážte skontrolovanie niekoľkých prvých stránok e-mailov, aby ste zistili, či tam nie sú nejaké dôležité správy, s ktorými musíte podniknúť kroky alebo ich správne zaevidovať. Odtiaľ archivujte zvyšok svojich e-mailov. Budú dokonale zorganizované? Nie. Vždy ich však môžete vyhľadávať pomocou kľúčových slov pri zriedkavej príležitosti, kedy budete musieť znova nájsť jedno z nich – navyše získate pekný čistý štít, aby ste si v budúcnosti udržali lepšiu organizáciu.
2. Usporiadajte si dokumenty
Štúdia z roku 2022 od HighSpeedInternet.com zistila, že 62 % ľudí pociťuje stres alebo úzkosť kvôli množstvu digitálnych súborov, ktoré majú. Pravdepodobne máte stovky dokumentov uložených na viacerých platformách – od wordových dokumentov po tabuľky a ďalšie. Aby ste ich v budúcnosti ľahšie našli, usporiadajte tieto súbory do priečinkov s popisnými názvami, aby ste vedeli, čo každý priečinok obsahuje, bez toho, aby ste ho museli otvárať. Môžete tiež využiť túto príležitosť a odstrániť všetky dokumenty, ktoré sú zastarané alebo nepotrebné, aby zostali prístupné len tie najdôležitejšie.
3. Obnovte svoj kalendár
Je čas prehodnotiť svoj kalendár (pozrite si, čo ste tam robili?) a ako trávite čas. Dobre sa pozrite do svojho kalendára. Existujú nejaké opakujúce sa stretnutia, ktoré sa takmer vždy zrušia alebo sa už nemusia konať? Pozrite sa, či sa tieto stretnutia dajú definitívne zrušiť alebo či môžete aspoň znížiť ich frekvenciu. Je váš kalendár plný nie príliš užitočných pripomienok, aby ste pili vodu? Čo tak úlohy, ktoré by boli lepšie v systéme správy úloh alebo digitálnom plánovači? Pozrite sa, či existuje nejaký spôsob, ako vyčistiť nejaký vizuálny priestor v kalendári. Týmto spôsobom je jednoduchšie vyhodnotiť, čo máte na tanieri a ako najlepšie tráviť čas.
Keď budete mať svoj kalendár efektívnejší, zvážte zablokovanie časov dňa, kedy ste najproduktívnejší, aby ste sa mohli sústrediť na prácu. Ak prevezmete kontrolu nad svojim kalendárom, môžete zlepšiť plynulosť dňa a svoju produktivitu.
4. Odstráňte nepoužívané aplikácie
Každú aplikáciu si stiahnete s tými najlepšími úmyslami, no priznajme si, že väčšina zostane úplne nevyužitá. Uvoľnite tak potrebný úložný priestor v telefóne, tablete alebo počítači odstránením všetkých aplikácií, ktoré nepoužívate. Bonusové body, ak z neproduktívnych dôvodov odstránite aplikácie, ktoré príliš často používate.
5. Zabezpečte si svoje heslá
Zobrazujú sa vaše heslá v náhodných tabuľkách alebo digitálnych poznámkových blokoch? Zbavte sa všetkého toho digitálneho neporiadku a pomôžte zaistiť, aby ste nikdy nezabudli heslo. Zaregistrujte sa do online správcu hesiel, ako je LastPass alebo Microsoft Edge. Hlavnou výhodou nastavenia jedného z týchto systémov je, že pomáhajú udržiavať heslá bezpečnejšie a zároveň zaisťujú, že už nikdy nebudete musieť prehrabávať svoje digitálne poznámky, aby ste znova našli heslo. PS: ak použivate Apple, ten systemove hesla uklada automaticky v Keychain Access.
6. Spustite blokovanie
Ak existuje webová stránka (alebo veľa webových stránok), na ktorú sa počas pracovného dňa príliš často obraciate, urobte si láskavosť a zablokujte ju. Nielenže vám to pomôže sústrediť sa na danú úlohu, ale možno zistíte, že keď sa vaše rozptýlenia odstránia, budete mať viac voľného času na investovanie do zmysluplných činností. Blokovanie webových stránok je jednoduchý proces, ktorý ponúka väčšina prehliadačov, a aj keď môže chvíľu trvať, kým si zvyknete na to, že niektoré stránky nie sú vždy dostupné, z dlhodobého hľadiska vám môže pomôcť zbaviť sa zvyku hľadať počas dňa ľahké rozptýlenie.
7. Zjednodušte si pracovnú plochu
Podľa štúdie spoločnosti Bynder z roku 2018 má 30 % profesionálov na pracovnej ploche viac ako 100 súborov. Strávte nejaký čas správnym ukladaním týchto súborov alebo ich jednoducho odstráňte. Nezastavujte sa tam. Vytvorte si teraz proces ukladania súborov a snímok obrazovky, aby ste sa nevrátili k tomu, že by ste z pracovnej plochy urobili smetisko. Týmto spôsobom si môžete rezervovať svoju pracovnú plochu pre súbory, ku ktorým skutočne potrebujete často pristupovať.
Záver
Jarné upratovanie nie je len o umývaní podláh alebo umývaní okien, ale aj o starostlivosti o náš digitálny život. Urobte si tento týždeň čas a začnite organizovať rôzne aspekty svojho digitálneho života, ako sú e-maily, dokumenty, aplikácie a ďalšie. Neexistuje žiadny dôvod, prečo by ste mali nechať digitálny neporiadok ovplyvniť vašu úroveň stresu alebo produktivitu, takže je čas sa s ním jednoducho rozlúčiť.